Навчальна програма

Навчальна програма розрахована на чотири роки та є складовою частиною нормативного стандарту для здобуття кваліфікації психотерапевта-психоаналітика відповідно до європейських та українських професійних вимог. Теоретична складова в кількості 600 годин акредитована та відповідає вимогам Європейської Асоціації Психотерапії (ЄАП), Європейської Конфедерації Психоаналітичних Психотерапій (ЄКПП), Української Спілки Психотерапевтів (УСП). Учасники також мають можливість отримати 100 годин супервізійного досвіду в рамках програми та додаткового проекту для супервізорів.

За умови виконання слухачем всіх кваліфікаційних вимог (включно з особистим досвідом, теорією, практикою та супервізією) Інститут клопоче про отримання сертифікату спеціаліста Європейської Конфедерації Психоаналітичних Психотерапій (ЄКПП) та Європейського сертифікату з психотерапії від Європейської Асоціації Психотерапії (ЄАП).


  1. 1
    Вступ до професії та базові поняття психоаналізу

    1.1. Історичний, філософський, науковий та культурний контексти виникнення і розвитку психоаналізу.
    1.2. Історія розвитку психоаналізу від З. Фройда до наших днів.
    1.3. Питання етики у психоаналізі.
    1.4. Базові поняття психоаналізу:
    — позасвідоме;
    — потяги;
    — топічна, структурна, динамічна моделі психіки;
    — психосексуальний розвиток;
    — поняття травми в психоаналізі;
    — поняття фіксації;
    — психологічні захисти.
    1.5. Базові поняття психоаналітичної техніки: психоаналітичний сеттінг, психоаналітичний контракт, психоаналітичний метод, регресія, опір, перенесення, контрперенесення.

  2. 2
    Теорії діагностики та інтервенції у психоаналізі

    2.1. Поняття діагнозу у психоаналізі.
    2.2. Рівень організації особистості та структура характеру.
    2.3. Первинне інтерв’ю у психоаналізі.
    2.4. Вступ до ОПД: поняття конфлікту, інтерперсональних стосунків, структурної зрілості.
    2.5. ОПД: оцінка доцільності та ресурсів для психотерапії, оцінка конфліктів, стосунків, структурної зрілості, діагностика за МКХ-10.
    2.6. Типи інтервенцій у психоаналізі:
    — опір та психоаналітичні техніки роботи з опором: розпізнавання, прояснення, конфронтація, інтерпретація;
    — перенесення та психоаналітичні техніки роботи з перенесенням: демонстрація, прояснення, інтерпретація, пропрацювання;
    — контрперенесення та психоаналітичні техніки використання контрперенесення в якості аналітичного інструменту;
    — сновидіння та психоаналітична техніка роботи зі сновидінням.
    2.7. Основні стратегії індивідуальної психоаналітичної психотерапії:
    — класична психоаналітична техніка;
    — короткофокусна та проблемно-центрована психоаналітична психотерапія;
    — експресивна психоаналітична психотерапія;
    — підтримуюча психоаналітична психотерапія;
    — техніка, базована на металізації.
    2.8. Завершення психоаналізу, психоаналітичної психотерапії.

  3. 3
    Теорії психопатології: психіатричні, психодинамічні, практичні аспекти

    3.1. Загальна психопатологія (семіотика, нозологія).
    3.2. Психоаналітична концепція неврозів.
    3.3. Психоаналітична концепція пограничних станів.
    3.4. Психоаналітична концепція психозів.
    3.5. Психоаналітична концепція нарцисизму.
    3.6. Психоаналітичні основи психосоматики.

  4. 4
    Теорії розвитку та періодизація життєвого циклу, теорія особистісних змін

    4.1. Теорія психосексуального розвитку:
    — фази розвитку;
    — поняття фіксації;
    — значення прегенітальних фіксацій для подальшого розвитку особистості.
    4.2. Когнітивний розвиток дитини у концепції Ж. Піаже.
    4.3. Періодизація дитячого розвитку у концепціях Л. Виготського, О. Леонтьєва, Б. Ельконіна.
    4.4. Теорія розвитку та його періодизація за Е. Еріксоном.
    4.5. Розвиток з позицій теорії об’єктних стосунків.
    4.6. Розвиток з позицій Селф-психології.
    4.7. Розвиток у теорії прив’язаності.

  5. 5
    Основні психотерапевтичні напрямки

    5.1. Нейрофізіологічно-базовані напрямки психотерапії (EMDR-терапія травми, Brainspotting).
    5.2. Індивідуальна психологія за А. Адлером.
    5.3. Системна сімейна терапія.
    5.4. Гештальт-терапія.
    5.5. Клієнт-центрована психотерапія за К. Роджерсом.
    5.6. Психодрама.
    5.7. Кататимно-імагінативна психотерапія.
    5.8. Арт-терапія.

  6. 6
    Соціальні та культурні аспекти психоаналізу (прикладний психоаналіз)

    6.1. Прикладний психоаналіз у сфері мистецтва.
    6.2. Прикладний психоаналіз у соціальній сфері.
    6.3. Прикладний психоаналіз в політиці.

  7. 7
    Теорія групового психоаналізу

    7.1. Теоретичні моделі групового психоаналізу:
    — теоретичні підходи З. Фукса, Т. Барроу, Р. Славсона, В. Біона;
    — геттінгенська модель;
    — модель, базована на менталізації;
    — розуміння групових феноменів та види психоаналітичних інтервенцій у контексті названих моделей.
    7.2. Покази до групової психоаналітичної психотерапії, груповий сеттінг, принципи формування групи.
    7.3. Велика психоаналітична група.
    7.4. Застосування групового аналізу в клініці.

  8. 8
    Захист кваліфікаційних робіт

    Захист робіт відбувається наприкінці кожного навчального року.

  9. 9
    Супервізії

    Супервізії проводяться у груповому форматі.

  10. 10
    Клінічна практика

    Слухачі мають можливість набувати навички проведення первинного інтерв’ю, клінічної та психотерапевтичної діагностики у роботі з пацієнтами на базі Львівського обласного клінічного психоневрологічного диспансеру (ЛОКПНД) під час практичних занять та майстер-класів. За бажанням можна пройти практику (400 годин) в ЛОКПНД відповідно до стандартів завершеної психотерапевтичної освіти.

  • 600 год. теорії

  • 350 год. власного досвіду

  • 150 год. супервізій

  • 400 год. клінічної практики